De webshop is aan een wereldwijde veroveringstocht bezig. Zowel grote als kleine spelers wagen zich op de online verkoopmarkt – vaak met groot succes. De opstart van een webshop is dan ook relatief eenvoudig. Maar e-commerce biedt nog tal van andere voordelen, zowel voor de starter als de doorgewinterde ondernemer.

1. Beperkte opstartkosten

Een webwinkel oprichten kan met relatief beperkte financiële middelen. In principe hebt u aan een computer, een ondernemingsnummer en een eigen domeinnaam genoeg. Grote kosten, zoals de huur van kantoren of een magazijn, zijn niet noodzakelijk. Uiteraard hebt u wel een website nodig met de nodige tools om uw shop te beheren.

2. Een extra verkoopkanaal voor uw fysieke winkel

Hebt u al een fysieke winkel? Dan betekent een webshop een uitbreiding van de bestaande dienstverlening. Bovendien boort u online ook een nieuwe klantensegment aan. Klanten kunnen hun online aangekochte producten ook bij u in de winkel komen afhalen, wat weer nieuwe aankoopmogelijkheden biedt.

3. 24 uur op 24, 7 dagen op 7

In tegenstelling tot een fysieke winkel, die gebonden is aan vaste openingstijden en wettelijke sluitingsdagen, kunnen klanten altijd en overal een bestelling plaatsen in uw webshop.

4. Een uitgebreid online assortiment

Webruimte is onbeperkt. U kunt dus eenvoudig en zonder extra kosten een heel uitgebreid online assortiment aanbieden. En omdat uw leveranciers rechtstreeks aan uw klanten kunnen leveren (dropshipping), hoeft u zelfs geen voorraad op te slaan – zeker voor een starter is dit flink kostenbesparend.

5. Verregaande automatisering

Elke bestelling wordt softwarematig afgehandeld. Automatische orderverwerking en facturatie besparen u een hoop tijd en geld. Bovendien is ook een koppeling mogelijk met uw boekhoudsoftware.

6. Data-driven shopmanagement

De evolutie van uw e-shop is perfect meetbaar, tot in de kleinste details. Doorheen de tijd verzamelt u allerhande statistieken die u meer inzicht verwerven in het koopgedrag van klanten. Navigeren ze vlot doorheen de website? Wanneer haken ze af? Welke producten zijn de toppers uit het assortiment? Met al die informatie kunt u vervolgens aan de slag om uw online dienstverlening te optimaliseren. Zo stemt u uw webshop steeds beter af op de noden van uw cliënteel.