U hebt een ondernemingsnummer op zak, hebt de markt goed bestudeerd en weet al welke producten u aan de man wil brengen? Prima, dan is de tijd aangebroken om uw webshop te bouwen en alles in gereedheid te brengen voor de eerste klanten.

De bouw van uw webshop

Een aantrekkelijke, functionele en gebruiksvriendelijke webshop is een must. Voldoet u niet aan de hedendaagse vereisten, dan laten uw klanten u links liggen. Kies dus technologie in functie van uw doelstellingen.
 
Voor uw webshop hebt u de keuze uit bestaande open-source platformen, zoals Magento en WordPress. In dat geval beheert u uw eigen code. Een degelijke kennis van html is dus noodzakelijk. Het voordeel is wel dat dergelijke platformen veelal gratis zijn. Een professionele webbouwer maakt uw webshop volledig op maat, compleet met ingebouwd betalings- en ERP-systeem, indien gewenst. Het nadeel is dat u voor alle technische ondersteuning maar bij één partij kan aankloppen. Bovendien kost deze aanpak handenvol geld.
 
De derde optie is een kant-en-klaar e-commercepakket dat u voor een vast bedrag per maand of per jaar huurt. Naast een website omvat het systeem ook een uitgebreide backend met ingebouwde orderverwerking, betaal- en leveringsmodules. U kunt meteen aan de slag en profiteert van uitgebreide ondersteuning en expertise van de leverancier.

De logistieke omkadering van uw webshop

Uiteraard moeten uw producten op tijd bij de klant geraken. Een performante logistieke omkadering is essentieel. Een webshopplatform biedt de mogelijkheid handmatig of automatisch verzendmethodes toe te voegen. Verzendt u uw pakketten per post of per koerier? De tweede optie is duurder, maar ook sneller. Rekent u géén verzendkosten aan voor klanten die boven een bepaald bedrag kopen? Dan vergroot de kans op conversie aanzienlijk. Om uw webshop en assortiment up-to-date te houden, is een koppeling met uw software voor commercieel beheer (ERP) noodzakelijk. Productwijzigingen, promoties, voorraadinformatie, …: alle data wordt automatisch gesynchroniseerd zodat klanten steeds de meest actuele prijzen en productinformatie terugvinden in uw webshop. Pakt u dit manueel aan? Dan verspeelt u veel tijd en vergroot het risico op fouten. En die bezorgen uw imago een flinke deuk.
 
Daarnaast biedt een koppeling met ERP-software ook de mogelijkheid voor geautomatiseerde orderverwerking en facturatie. Kiest u voor een all-in softwarepakket, dan verloopt het hele orderverwerkingsproces naadloos. Werkt u met een open-source platform? Zorg dan voor een compatibel facturatiesysteem dat automatisering toelaat.

Betaalopties bepalen

De betaalmogelijkheden zijn bepalend voor het succes van uw webshop. Belgische consumenten geven de voorkeur aan Bancontact Mister Cash en creditcard. Ook hier biedt een kant-en-klare webshop het voordeel dat alle functionaliteiten standaard voorzien zijn. U hoeft enkel maar te selecteren welke betalingsopties u wenst aan te bieden. Laat u uw webshop op maat bouwen? Dan sluit u zich het best aan bij een Payment Service Provider.

Content en SEO

Uw webshop is een work-in-progress. Wil u steeds meer klanten bereiken, dan dient u te investeren in content en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zo klimt u stap voor stap naar de top in de zoekresultaten van Google en u krijgt steeds meer klanten over de digitale vloer. Hebt u zelf geen kennis en/of tijd om u met de optimalisatie van uw webshop bezig te houden? Zoek dan een partner die u kan helpen.